«Радянський кінематограф між соціалістичним реалізмом і реальністю»: доцент Віра Дем’яненко провела тематичний круглий стіл для істориків-третьокурсників

Факультет природничої освіти > Новини факультету > «Радянський кінематограф між соціалістичним реалізмом і реальністю»: доцент Віра Дем’яненко провела тематичний круглий стіл для істориків-третьокурсників

У минулу п’ятницю, 18 листопада 2022 року, кандидат політичних наук, доцент кафедри політології факультету гуманітарно-природничої освіти і соціальних технологій Університету Григорія Сковороди Віра Дем’яненко провела зі здобувачами третього курсу сп. 014 Середня освіта (історія) у рамках модуля «Самостійна робота» з дисципліни «Історія радянської держави» круглий стіл на тему: «Радянський кінематограф між соціалістичним реалізмом і реальністю». Тема і формат роботи визначаються актуальністю питань радянського періоду історії в умовах нинішньої гібридної війни російської федерації проти України.

У російському й українському суспільствах спостерігається полярне ставлення до явищ складної спільної історії часів СРСР – або замилування і ностальгія, або повне несприйняття і заперечення. Постає необхідність подолання цього дихотомного трактування. Покоління, що виросли після розпаду Радянського Союзу, повинні об’єктивно розібратися в минулому, яке стосується не тільки суспільства загалом, а і конкретних родинних історій. Радянське кіно формувало і формує певні сенси. Нинішня українська молодь, насамперед випускники суспільних спеціальностей, повинна мати на озброєнні глибокі знання, конкретні аргументи для змістовної дискусії з носіями радянських/російських наративів як серед своїх ровесників (а таких буде достатньо після повернення окупованих районів Донбасу й Криму), так і з представниками старшого покоління для подолання ціннісного розколу в суспільстві.

Завданнями проведеного заняття були: розгляд кінофільму як твору мистецтва певної епохи та як історичного документу; формування вміння працювати з кіно як із джерелом інформації – визначати за сюжетом типові явища історичного періоду, художній домисел, пропаганду тощо; уміти формулювати власну думку та логічно аргументувати її конкретними фактами у доступній формі.

Здобувачі, готуючись до круглого столу, одержали завдання переглянути кінофільми «Кубанські козаки» (1949, реж. І. Пир’єв) і «Баламут» (1978, реж. В. Роговий), зібрати спогади своїх рідних і підготуватися до обговорення конкретних питань. У ході бесіди були з’ясовані основні характеристики історичних періодів, коли були створені ці фільми – пізній сталінізм і пізній «застій». Здобувачі змогли висловити свої думки, наводячи приклади із фільмів і спогадів своїх рідних щодо питань:

  1. Чи відповідають ці фільми, як твори радянського мистецтва, принципу соціалістичного реалізму, наскільки правдиво вони зображували реальне життя людей у СРСР?
  2. Чому ці фільми можна/не можна вважати пропагандистськими?
  3. Які проблеми економічного й суспільного життя радянського суспільства відображені у художніх фільмах? Чи були вони типовими?
  4. Чи можна за сюжетами фільмів судити про те, наскільки вільною була людина в радянській державі?
  5. Чи можна за деякими явищами суспільного й економічного життя, які знайшли своє відображення у фільмі «Баламут», зробити висновки про причини руйнування радянської системи і, зрештою, розпаду СРСР?
  6. Яке враження на Вас справили фільми (сюжет, гра акторів, музика тощо)?

У ході обговорення учасники прийшли до висновку, що художній фільм «Кубанські козаки» є яскравим прикладом пропагандистського матеріалу тоталітарної держави, а «Баламут» відображає типові явища періоду т. з. «розвинутого соціалізму», насамперед неефективності командно-адміністративної системи управління економічними і суспільними процесами, що, власне, і стало основною причиною кризи і розпаду радянської системи. Учасники круглого столу відмітили, що для них було цікавим і цінним учитися переглядати художні фільми не тільки як розважальний контент, а і як джерело для аналізу та збагачення знань.

Пресцентр кафедри політології