Наукова робота кафедри природничих дисциплін і методики навчання

Факультет природничої освіти > home > Факультет > Кафедри > Кафедра природничих дисциплін і методики навчання > Наукова робота кафедри природничих дисциплін і методики навчання

Колективом кафедри природничих дисциплін і методики навчання здійснюється науково-дослідна робота у межах ініціативної теми: «Модернізація змістової складової професійної підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей із урахування сучасних педагогічних і біологічних досліджень», (державний реєстраційний номер – 0121U111221). Результати якої впроваджуються в освітній процес закладів загальної середньої, фахової передвищої та вищої освіти. Наукові здобутки науково-педагогічних працівників кафедри висвітлюються у монографіях, навчальних посібниках, фахових виданнях України категорії «А», «Б», закордонних виданнях і виданнях, що індексуються у міжнародних наукометричних базах даних Web of Science, Scopus тощо, визнаних МОН України.

При кафедрі природничих дисциплін із 2022 року діє наукова школа Юрія ШАПРАНА «Професійна підготовка майбутніх учителів природничо-математичних спеціальностей в умовах модернізації вищої школи». Основною метою діяльності якої є оптимізація процесу професійної підготовки майбутніх учителів природничо-математичних спеціальностей за умов модернізації вищої школи.

Викладачі кафедри входять до складу редакційних колегій наукових збірників і журналів («Професійна освіта: методологія, теорія та технології», «Scientia et societus», «Історія науки і біографістика» тощо), беруть участь у роботі спеціалізованих і постійно діючих рад із присудження учених ступенів доктора наук і доктора філософії (PHD), є офіційними опонентами дисертацій на здобуття наукових ступенів доктора наук і доктора філософії (PHD) (д.пед.н., професор Юрій ШАПРАН, д.і.н., професор Віктор КУЙБІДА) та експертами МОН України із конкурсного відбору фундаментальних і прикладних наукових досліджень, науково-технічних (експериментальних) розробок у галузі біологія (к.пед.н., доцент Людмила ДОВГОПОЛА). Науково-педагогічні працівники є членами журі Всеукраїнських конкурсів студентських наукових робіт із галузей знань і спеціальностей із «Біології», «Методики навчання природничо-математичних дисциплін» і раціонального природокористування тощо, науково-дослідних робіт МАН (д.пед.н., професор Юрій ШАПРАН, к.б.н., доцент Олена ДЗЮБЕНКО, к.пед.н., доцент Лариса Шаповал, к.пед.н., доцент Валентина ЛОПАТИНСЬКА, д.іст.н., професор Віктор Куйбіда).

Кафедра природничих дисциплін і методики навчання тісно співпрацює із науковими установами України з метою здійснення науково-дослідницької і професійної діяльності, зокрема:

  1. Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки «Полісся»;
  2. Інститут розведення і генетики тварин імені М. В. Зубця НААН України;
  3. ТОВ «Всеукраїнський науковий інститут селекції»;
  4. Національний ботанічний сад імені Миколи Гришка НАН України;
  5. Інститут ботаніки ім. М.Г. Холодного НАН України;
  6. Інститут зоології ім. І. І Шмальгаузена НАН України;
  7. Інститут агроекології і природокористування НААН України;
  8. Ботанічний сад імені О. В. Фоміна КНУ імені Тараса Шевченка;
  9. Український державний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді.

На кафедрі природничих дисциплін і методики навчання із 2021 року щорічно проводиться Всеукраїнська науково-практична конференція «Проблеми та перспективи розвитку природничої освіти» із метою обговорення і пошуку шляхів підвищення якості підготовки майбутніх фахівців природничої освітньої галузі у контексті розбудови Нової української школи; практичного впровадження отриманих результатів у освітній процес закладів загальної середньої, передвищої та вищої освіти. Матеріали учасників конференції публікуються в електронному збірнику наукових праць «Проблеми та перспективи розвитку природничої освітньої галузі».

Із 2023 року завідувачем кафедри природничих дисциплін і методики навчання Юрієм Шапраном організовуються наукові заходи для викладачів і здобувачів вищої освіти у рамках співпраці між Університетом Григорія Сковороди в Переяславі та Інститутом розведення і генетики тварин імені М. В. Зубця НААН України, зокрема: науково-методологічний семінар «Сучасні виклики професійної підготовки здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти» (6 квітня 2023 р.) та круглий стіл «Методичні підходи до педагогічної складової підготовки здобувачів ступеня доктора філософії у закладах вищої освіти» (13 грудня 2023 р.).

За останні 6 років викладачами кафедри захищено 2 кандидатські дисертації на теми: «Формування готовності майбутніх учителів біології до професійної діяльності у процесі практичної підготовки» (Людмила ДОВГОПОЛА) та «Формування готовності до професійної діяльності майбутніх учителів фізичної культури в процесі змішаного навчання» (Олександр ІВАНЕНКО) науковий керівник д.пед.н., професор Юрій ШАПРАН.

Значна увага членів кафедри звертається на керівництво науково-дослідницькою діяльністю здобувачів вищої освіти, зокрема: статтями, курсовими, кваліфікаційними, науковими роботами на Всеукраїнські конкурси студентських наукових робіт із «Біології», «Методики навчання природничо-математичних дисциплін» і раціонального природокористування тощо. Також ними проводиться консультування учителів-природничників й учнівської молоді в межах науково-дослідницької роботи Малої академії наук України.

За останні 6 років викладачами кафедри захищено 2 кандидатські дисертації на теми: «Формування готовності майбутніх учителів біології до професійної діяльності у процесі практичної підготовки» (Людмила ДОВГОПОЛА) та «Формування готовності до професійної діяльності майбутніх учителів фізичної культури в процесі змішаного навчання» (Олександр ІВАНЕНКО) науковий керівник д.пед.н., професор Юрій ШАПРАН.

Значна увага членів кафедри звертається на керівництво науково-дослідницькою діяльністю здобувачів вищої освіти, зокрема: статтями, курсовими, кваліфікаційними, науковими роботами на Всеукраїнські конкурси студентських наукових робіт із «Біології», «Методики навчання природничо-математичних дисциплін» і раціонального природокористування тощо. Також ними проводиться консультування учителів-природничників й учнівської молоді в межах науково-дослідницької роботи Малої академії наук України.

  • 2022-2023 н. р. Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт із галузей знань і спеціальностей «Методика навчання природничо-математичних дисциплін», «Екологічна стежка» як засіб формування екологічної компетентності учнів у позакласній діяльності з біології» – Гюнгьордю Марина (І місце, Переяслав, 1-й етап, 2022 р., роботу подано на 2-й етап до Умані); Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт із галузей знань і спеціальностей «Біологія», «Еколого-фауністичний аналіз денних лускокрилих (Rhopalocera, Lepidoptera) на правобережжі Канівського водосховища у межах Черкаської області» – Ірина Марущак (І місце, Переяслав, 1-й етап, 2022 р., роботу подано на 2-й етап до Харкова); Всеукраїнський біологічний форум, учнівської та студентської молоді «Дотик Природи 2022», «Особливості розповсюдження Омели білої (Viscum albumL.) в біотопах Рівненщини, як приклад коадаптивної еволюції система «паразит- господар» – Жилка Марія (ІІ місце);
  • 2023-2024 н. р. Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт із галузей знань і спеціальностей «Методика навчання природничо-математичних дисциплін», «Використання Е-платформи Мozaik за умов дистанційного навчання у процесі вивчення учнями курсу «Анатомія і фізіологія людини» – Маргарита Атаманчук (І місце, Переяслав, 1-й етап, 2023 р.); Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт із галузей знань і спеціальностей «Біологія», «Еколого-біологічні особливості комах ряду Твердокрилі (Coleoptera) у лісових екосистемах Катеринопільского району, Черкаської області» – Ірина Мандрика (І місце, Переяслав, 1-й етап, 2023 р.); Всеукраїнський біологічний форум, учнівської та студентської молоді «Дотик Природи 2023», «Особливості розповсюдження Омели білої (Viscum album) в біотопах Рівненщини, як приклад коадаптивної еволюції системи паразит-господар» – Марія Жилка (ІІІ місце) та «Вивчення активності процесів споживання щодо травоїдних (консументів I-го порядку) в екосистемах різного антропогенного навантаження в межах міста Переяслав Київської області» – Костюкевич Владислав та Мазченко Анатолій (ІІІ місце).

На кафедрі природничих дисциплін і методики навчання функціонує ряд проблемних груп для здобувачів вищої освіти спеціальностей 014.05 Середня освіта (Біологія і здоров’я людини) та 014.15 Середня освіта (Природничі науки) бакалаврського та магістерського рівнів вищої освіти, зокрема:

  • проблемна група «Моніторингові дослідження популяцій рідкісних і потенційно значущих видів лікарських рослин як засіб розвитку дослідницької компетентності майбутніх учителів-природничників». Її метою є у процесі дослідження природної флори дикорослих лікарських рослин, особливостей їх територіального поширення, здійснення обліку їх ресурсів, здійснення моніторингу популяцій рідкісних і зникаючих видів рослин сформувати дослідницьку компетентність майбутніх учителів природничих дисциплін – науковий керівник: к.пед.н., доцент кафедри природничих дисциплін і методики навчання Людмила ДОВГОПОЛА;

науково-дослідний екологічний гурток для здобувачів вищої освіти й учнівської молоді «Біоіндикаційні дослідження оточуючого середовища». Його метою є формування ключових компетентностей здобувачів вищої освіти засобами екологічної освіти – науковий керівник к.б.н., доцент кафедри природничих дисциплін і методики навчання Олена ДЗЮБЕНКО.

Отримано грант державного фонду фундаментальних досліджень науково-технічний проєкт Ф76 спільних наукових проєктів навчальних закладів, наукових установ національної академії наук та національних галузевих академій наук України «Тварини Червоної книги України в умовах кліматичних змін: сучасний стан та прогноз в контексті розбудови національної природно-заповідної мережі» науковий керівник і виконавець – д.іст.н., професор, Віктор КУЙБІДА.

Науково-педагогічні працівники кафедри є розробниками та виконавцями госпдоговірних тематик:

  • «Біологічне забруднення агроекосистем Центральної України: еколого-валеологічний аспект (на прикладі ПП «Соснова»)» (2020 р.);
  • «Гідрологічні особливості річки Сага в межах с.Соснова Бориспільського району: екологічний, морфометричний та гідробіологічний аналіз» (2021 р.);
  • «Наукове обґрунтування створення регіонального ландшафтного парку «Студениківський» (2022 р.);
  • «Інформаційно-аналітичне забезпечення наукової діяльності Національного природного парку «Білоозерський» (2023 р.).