2-3 квітня 2025 року відбулася Міжнародна науково-практична конференція «Проблеми та перспективи розвитку природничої освітньої галузі», організована за ініціативи кафедри природничих дисциплін і методики навчання Університету Григорія Сковороди в Переяславі та зарубіжних університетів-партнерів: «Ion Creanga» State Pedagogical University of Chisinau, Republic of Moldova; Institute of Biology, Pomeranian University in Słupsk, Poland; «Dunărea de Jos» University of Galati, Romania.
Повідомляється, що метою проведення міжнародного наукового зібрання було об’єднання вітчизняних і закордонних науковців, педагогів закладів вищої освіти й вчителів-практиків щодо обміну досвідом і досягненнями, обговорення і пошуку шляхів підвищення якості підготовки майбутніх фахівців природничої освітньої галузі в контексті розбудови «Нової української школи».
За повідомленням організаторів, означений захід є значущим, адже сьогоднішні реалії ставлять перед системою освіти складне завдання: сформувати конкурентоспроможних фахівців із прогресивним мисленням, які повинні вміти застосовувати компетентнісний підхід у викладанні природничих наук, володіти сучасними освітніми технологіями й ефективно реалізувати ідеї Нової української школи.
Науково-практична конференція передбачала такі напрями роботи:
- оптимізація процесу навчання біології, хімії, фізики в умовах модернізації середньої освіти;
- сучасні засоби, методи, форми та технології навчання у професійній підготовці фахівців природничої освітньої галузі;
- тенденції і перспективи освіти сталого розвитку: український та європейський виміри;
- дослідження у галузі природничих наук: історичний та прикладний аспекти.
За підрахунками кафедри природничих дисциплін і методики навчання, на Міжнародну науково-практичну конференцію надійшло понад 200 заявок від вітчизняних і зарубіжних учасників. До означеного заходу долучилися співробітники науково-дослідних установ, науково-педагогічні працівники закладів вищої освіти, аспіранти, здобувачі освіти за освітньо-професійними програмами «Середня освіта (Природничі науки)», «Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)» бакалаврського та магістерського ступенів із різних куточків України та країн зарубіжжя (50 закладів), зокрема:
Зарубіжні університети:
- «Dunărea de Jos» University of Galati, Romania;
- «Ion Creanga» State Pedagogical University of Chisinau, Republic of Moldova;
- Instytutu Biologii Uniwersytet Pomorski w Słupsku, Polska;
- University of Richmond, USA.
Науково-дослідні установи України:
- Інститут вищої освіти НАПН України;
- Інститут педагогіки НАПН України;
- Інститут ботаніки ім. М. Г. Холодного НАН України;
- Інститут розведення і генетики тварин імені М.В. Зубця НААН;
- Ботанічний сад ім. акад. О. В. Фоміна Київського національного університету імені Тараса Шевченка;
- НН інститут високих технологій Київського національного університету імені Тараса Шевченка;
- Національний природний парк «Залісся».
Зарубіжні фундації:
- ADRA Polska Foundation, Integration Center for Foreigners (Katowice, Poland);
- Multicultural Communitu Resource Center, American Psichological Аssociation, Erie, Pennsylvania, USA.
Заклади вищої освіти України:
- Житомирський державний університет імені Івана Франка;
- Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського;
- Волинський національний університет імені Лесі Українки;
- Державний торговельно-економічний університет;
- Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради;
- Український державний університет імені Михайла Драгоманова;
- ДЗ «Луганський державний медичний університет»;
- Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини;
- Прикарпатський національний університет ім. В. Стефаника;
- Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка;
- Дніпровська академія музики;
- Черкаська медична академія;
- Національний медичний університет імені О.О. Богомольця;
- Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка.
Фахові коледжі та професійно-технічні заклади:
- ВСП «Немішаївський фаховий коледж НУБіП України»;
- Київський індустріальний фаховий коледж Київського національного університету будівництва та архітектури;
- Звягельський медичний фаховий коледж Житомирської обласної ради;
- КЗ КОР «Обухівський медичний фаховий коледж»;
- Київський військовий ліцей імені Івана Богуна;
- ЗП(ПТ)О «Переяславський професійний коледж».
Модератором конференції став доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри природничих дисциплін і методики навчання Юрій Шапран. Із вітальним словом до учасників Міжнародної науково-практичної конференції звернулися: доктор історичних наук, професор, член кореспондент НАПН України, ректор Університету Григорія Сковороди в Переяславі Віталій Коцур; кандидат історичних наук, доцент, декан факультету природничої освіти Університету Григорія Сковороди в Переяславі Юрій Козубенко; Doctor of Biological Sciences, Professor, Deputy Director of the Institute of Biology, Pomeranian University in Słupsk (Poland) Natalia Kurhaluk; Associate professor, doctor, Decan of the Faculty of Biology and Chemistry UPSC (Chisinau, Republic of Moldova) Nicolai Aluchi; голова ради стейкхолдерів освітньо-професійних програм «Середня освіта (Біологія та здоров’я людини) та (Природничі науки)» Університету Григорія Сковороди в Переяславі, директорка Переяславської гімназії № 1 Валентина Дем’яненко; кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри біології та методики навчання біології, деканка природничо-географічного факультету Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка Людмила Міронець. Вони наголосили на важливості й актуальності заходу, спрямованого на удосконалення системи підготовки майбутніх учителів-природничників.
На пленарному засіданні наукового зібрання провідні науковці з України та зарубіжжя продемонстрували актуальні доповіді, котрі узагальнюють результати досліджень із різних аспектів заявленої проблеми. У процесі роботи конференції відбулося обговорення перспектив подальших наукових пошуків та обмін практичними ідеями із таких тем:
- Strategies for assembling coordination compounds with oxime ligands that exhibit useful properties – Eduard Coropceanu (University Professor, PhD, director of IRITT, «Ion Creanga» State Pedagogical University of Chisinau, Republic of Moldova);
- Model kształcenia nauczycieli w Polsce: wyzwania i perspektywy – Brigida Radavetz (dr., zastępca dyrektora instytutu biologii uniwersytet pomorski w słupsku, słupsk, polska);
- Development of skills for assessing physiological state in the context of forming a healthy lifestyle in high school students – Diana Koshkodan (PhD in biology, associate professor of the department of biology and chemistry «ion creangă» state pedagogical university of chisinau); Lora Moshanu-Shupak (PhD in biology, associate professor of the department of biology and chemistry «ion creangă» state pedagogical university of chisinau);
- Провідні інновації сучасної вітчизняної освіти – Ольга Ярошенко (докторка педагогічних наук, професорка, дійсний член напн україни, головний науковий співробітник відділу інтеграції вищої освіти і науки інституту вищої освіти напн україни);
- Моделі вивчення предметів природничої освітньої галузі у ліцеях академічного та професійного спрямування – Тетяна Засєкіна (докторка педагогічних наук, старший науковий співробітник, заступниця директора з науково-експериментальної роботи інституту педагогіки напн україни);
- Роль учителя біології у збереженні репродуктивного і сексуального здоров’я молоді – Руслана Романюк (докторка педагогічних наук, професорка, деканка природничого факультету житомирського державного університету імені івана франка); Лідія Чередніченко (заслужений вчитель України, вчителька біології, основ здоровʼя та захисту України, ліцей №28 м. Житомира імені гетьмана Івана Виговського);
- Підготовка докторів філософії за освітньо-науковою програмою «Теорія та методика навчання хімії» – Олег Блажко (доктор педагогічних наук, професор кафедри хімії та методики навчання хімії, перший проректор з науково-педагогічної роботи Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського);
- Стан і проблеми підготовки фахівців природничо-освітньої галузі – Оксана Іванців (кандидат педагогічних наук, доцент кафедри ботаніки і методики викладання природничих наук Волинського національного університету імені Лесі Українки).
Робота секцій конференції за визначеними напрямами проходила у форматі круглого столу із активним обговоренням заявлених проблем, зокрема:
- Advances in blood-derived therapeutics: from transfusion medicine to biotechnology-driven innovation – Małgorzata Gradziuk (phd student at the institute of biology, pomeranian university in słupsk (poland); Halina Tkaczenko (doctor of biological sciences, professor, deputy director of the institute of biology, pomeranian university in słupsk (poland); Natalia Kurhaluk (doctor of biological sciences, professor, deputy director of the institute of biology, pomeranian university in słupsk (poland);
- Формування цифрового освітнього середовища в закладах освіти: управлінський аспект – Дмитро Солодовник (здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти спеціальності 011 освітні науки кафедри освітології та педагогічної інноватики університету григорія сковороди в переяславі); Олена Солодовник (кандидатка педагогічних наук, директорка Звягельського медичного фахового коледжу житомирської обласної ради);
- ІТ-освіта в контексті цифрової трансформації суспільства в умовах сталого розвитку – Тетяна Жирова (кандидатка педагогічних наук, доцентка Державного торговельно-економічного університету);
- Біологічні та екологічні дослідження на території Немішаївської селищної громади (Бучанський район, Київська область) – Ігор Ольшанський (кандидат біологічних наук, старший науковий співробітник відділу систематики і флористики судинних рослин Інституту ботаніки ім. М.Г. Холодного НАН України); Леонід Лісовський (викладач вищої категорії ВСП «Немішаївський фаховий коледж НУБіП України» та Київського індустріального фахового коледжу Київського національного університету будівництва та архітектури);
- Методичне забезпечення цифровізації навчального предмета «Біологія. 8 клас» на засадах концепції «Нова українська школа» – Маргарита Атаманчук (учителька біології, ліцей №93 Подільського району м. Києва);
- Застосування критичного мислення у процесі використання штучного інтелекту на уроках фізики – Катерина Романчук (кандидат технічних наук, учитель-методист, учитель фізики вищої кваліфікаційної категорії Рівненського ліцею № 19 Рівненської міської ради Рівненської області); Ганна Крук (учитель-методист, учителька фізики вищої кваліфікаційної категорії Дубенського ліцею № 6 Дубенської міської ради Рівненської області, консультантку «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Дубенської міської ради);
- Методологія оцінки екологічного стану водних об’єктів на основі гідрохімічного моніторингу – Ірина Марущак (здобувачка третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти Інституту гідробіології НАН України).
Особливий інтерес викликали виступи здобувачів вищої освіти та вчителів-практиків, які були присвячені актуальним проблемам використання інтерактивних методів і сучасних цифрових технологій у змішаному навчанні. Зокрема, обговорювалися можливості застосування різноманітних освітніх онлайн-платформ і додатків (таких як ArBook, MOZAIK, LearningApps, PHET, Labster) для викладання природничих наук у ЗЗСО.
Також на науковому заході міжнародного значення були презентовані результати досліджень із історичних і прикладних аспектів природничих наук, зокрема детально висвітлено питання поширення видів флори і фауни, стану їх популяцій тощо. Після кожної доповіді учасники конференції дискутували і ділилися власними думками, спостереженнями, поглядами, переконаннями щодо означеної проблеми.
Координація і результативність Міжнародної науково-практичної конференції «Проблеми та перспективи розвитку природничої освітньої галузі» визначалася діяльністю кандидатки педагогічних наук, доцентки кафедри природничих дисциплін і методики навчання Університету Григорія Сковороди в Переяслав Людмили Довгополої.
Учасники наукового зібрання напрацювали стратегію подальшої співпраці щодо підготовки фахівців природничо-освітньої галузі.
Додатково:
- Ознайомитися з програмою Міжнародного заходу можна за посиланням: Програма.
- Сертифікати доступні за посиланням: СЕРТИФІКАТИ.
- For certificates in English: SERTIFICATES.
Міжнародна науково-практична конференція «Проблеми та перспективи розвитку природничої освітньої галузі» стала вагомою подією в академічному житті Університету Григорія Сковороди в Переяславі, підтвердивши його статус як центру наукової та освітньої співпраці. Учасники висловили подяку організаторам за високий рівень підготовки та конструктивні дискусії, а також домовилися про подальшу співпрацю у сфері наукових досліджень та методичного забезпечення природничої освіти.
Пресцентр кафедри природничих дисциплін і методики навчання