Здобувачі першого та другого курсів спеціальностей 014 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини) та 014 Середня освіта (Природничі науки) першого (бакалаврського) рівня вищої освіти продовжують навчально-польову практику з ботаніки та зоології. Нею передбачено проведення оглядових біологічних екскурсій околицями Переяславщини. Що віднайшли цього разу?
За повідомленням пресцентру факультету природничої освіти, з метою вивчення типових представників регіональної флори та фауни, їхніх біологічних, морфологічних та екологічних особливостей, практиканти відвідали луки вздовж р. Трубіж, Альта, Карань, Дніпро, степовий схил біля Музею Народної архітектури та побуту Середньої Наддніпрянщини НІЕЗ «Переяслав», заказник «Студениківські дубові насадження», лісові галявини, сосновий ліс біля озера «Лісове», затоку «Куряче горло» тощо.
Під час проведення навчально-польової практики студенти опанували методами збору, кількісного обліку та методикою фітоценологічних і фауністичних досліджень; вивчили видовий склад найбільш поширених видів регіональної флори та фауни; навчилися ідентифікувати таксономічну приналежність об’єктів у природі; складати морфолого-біологічні описи деревних та трав’янистих рослин регіональної флори; визначати птахів за голосами, збирати тваринні об’єкти й фіксувати їх для подальшого вивчення, користуватися визначниками, виготовляти колекції, гербарії тощо.
У ході ботанічних екскурсій особлива увага студентів зверталась на інтенсивність синантропізації та адвентизації різноманітних флористичних комплексів. Характерними представниками адвентивних видів є амброзія полинолиста (Ambrosia artemisiifolia L.), чорнощир нетреболистий (Iva xanthiifolia N.), нетреба альбінська (Xanthium albinum L.), клен американський (Acer negundo L.), золотарник канадський (Solidago canadensis L.), ваточник сірійський (Asclepias syriaca L.), аморфа кущова (Amorpha fruticosa L.) та ін. Ознайомилися також зі степовими видами рослин, такими як шавлія поникла (Salvia nutans L.), шавлія лучна (S. pratensis L.), чебрець звичайний (Thymus serpyllum L.), зіновать руська (Chamaecytisus ruthenicus K.), підмаренник справжній (Galium verum L.), будяк пониклий (Carduus nutans L.) та ін.
На досліджуваних територіях були ідентифіковані такі види тварин: вусач вербовий (Lamia textor L.), златка велика соснова (Chalcophora mariana L.), сонечко семикрапкове (Coccinella septempunctata L.), щитник лінійчастий (Graphosoma lineatum L.), коник зелений (Tettigonia viridissima L.), бронзівка золотиста (Cetonia aurata L.), сонцевичок змінний (Araschnia levana L.), бронзівка волохата (Tropinota hirta P.), білан жилкуватий (Aporia crataegi L.), листоїд зелений (Chrysolina herbacea D.), бабка плоска (Libellula depressa L.), красуня блискуча кримська (Calopteryx splendens taurica S.), ящірка безнога (Anniella pulchra G.), ящірка прудка (Lacerta agilis L.), вуж звичайний (Natrix natrix L.) тощо. Принагідно, здобувачі вищої освіти проаналізували трофічні зв’язки типових представників регіональної фауни та змонтували демонстративну ентомологічну колекцію. Поза тим, вони вивчили вплив антропогенних факторів на місцеві екосистеми, звернувши увагу на проблеми збереження біорізноманіття.
Також важливим аспектом стало вивчення рідкісних і зникаючих видів, котрі потребують збереження, зокрема: ковила дніпровська (Stipa borysthenica K.), водянй горіх плаваючий (Trapa natans L.), лілія лісова (Lilium martagon L.), жук-олень (Lucanus cervus L.), ксилокопа звичайна (Xylocopa valga G.), ящірка зелена (Lacerta viridis L.) та ін.
Проведені дослідження стануть основою для подальших наукових робіт і практичних заходів зі збереження біорізноманіття регіону.
Пресцентр кафедри природничих дисциплін і методики навчання